Alles over upselling, cross selling en deep selling3 min read

upselling

Jouw eigen bedrijf valt of staat met het succes van je sales. Sales kun je grofweg zien als verkopen van jouw producten of diensten. Sales is dus iets anders dan marketing. Wanneer klanten voor het eerst iets bij jou aanschaffen wil je graag dat ze klant blijven. Dit doe je onder andere door waardevolle content, producten en diensten te bieden. Laten we eens kijken naar de stappen die je kunt ondernemen om sales te maken bij bestaande klanten en welke acties je kunt maken om de klantwaarde te verhogen.

Er zijn drie belangrijke vormen van verkoop aan bestaande klanten: upselling, cross selling en deep selling. Het is belangrijk dat je het onderscheid hiertussen kent omdat het invloed heeft op je marketing, sales en copywriting campagne.

Wat is upselling?

Upselling draait om het verkopen van duurdere producten. Stel, iemand koopt jouw e-book. Dan kun je in het e-book die lezer verleiden om ook jouw cursus aan te schaffen die uiteraard duurder is dan het e-book. Een tweede voorbeeld. Stel, je wilt een nieuwe speaker set aanschaffen. Zwarte speakers zijn het populairste en vind jij ook het mooist. Dan kan het zijn dat deze zwarte speaker set €20 duurder is dan de zwarte speaker, terwijl het product hetzelfde is. Het hoeft dus niet per se om een andere product te gaan maar het kan ook draaien om een andere versie van hetzelfde product.

Wat is cross selling?

Cross selling is het verkopen van soortgelijke producten. Hier draait het dus om het verkopen van andere producten. Die niet per se duurder zijn. Een voorbeeld van cross selling zie je terug in supermarkten. Je staat bij de kassa en daar liggen opeens Snickers, Marsen en KitKats. Je komt eigenlijk voor je boodschappen naar de supermarkt maar wordt verleid om toch nog een extra (vaak ongeplande) aankoop te doen.

Wat is deep selling?

Deep selling is meer van hetzelfde product verkopen aan een klant. Het makkelijkste voorbeeld van deep selling zijn menu’s met verschillende portiegroottes. Je probeert bijvoorbeeld een large friet in plaats van medium friet te verkopen. In de praktijk gaat het vaak om voordeelpakketten. Of het nu gaat om meer shirts, wasmiddel of deodorant.


Up selling en Cross selling

Overeenkomsten upselling, cross selling en deep selling

Natuurlijk bestaan er overeenkomsten tussen upselling, cross selling en deep selling. De belangrijkste overeenkomst is dat alle manieren proberen om meer uit de klant te halen. Ofwel, dat jij meer waarde aan een klant levert. Als een klant meer van jouw afneemt, stijgt de waarde van die klant voor jouw bedrijf. Het draait dus om klantwaarde verhogen. Doorgaans neemt de omzet van je bedrijf toe indien jouw klantwaardes stijgen.

Emotie en Logica

Alle drie methoden, upselling, cross selling en deep selling maken handig gebruik van de menselijke natuur. Ze spelen slim in op onze emoties en gevoelens. Ook al ben je nog zo slim en kun je ontzettend goed redeneren en logisch nadenken, veel aankopen doe je op basis van emoties en gevoelens. Veelal heb je niet eens door dat je dit doet. Vaak spelen bedrijven slim in op emoties of gevoelens als hebberigheid, honger, dorst, status en aanzien.

Conclusie

Upselling, cross selling en deep selling ben je ongetwijfeld tegen gekomen of je er bewust van was is een tweede. Waarschijnlijk heb je meer dan eens door deze technieken een aankoop gedaan. De methoden hebben gemeen dat ze alle drie focussen op het verhogen van je omzet, klantwaarde en ze spelen alle drie in op emotie en gevoelens, niet logica.







1 Comment

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *