Voorbeeld ondernemingsplan: Business Model Canvas7 min read

Voordat je begint met ondernemen is het belangrijk om goed na te denken over je ondernemingsplan. Een ondernemingsplan is een plan waarin de ondernemer gedetailleerd uitwerkt hoe zijn/haar onderneming opgezet is. In een ondernemingsplan denk je grondig na over wat je daadwerkelijk gaat doen. Meestal zet je een ondernemingsplan op papier en heb je deze niet alleen in je hoofd.

In sommige gevallen gebruik je jouw ondernemingsplan bij het aanvragen van een lening of voor het aantrekken van investeerders. Een veel gebruikt voorbeeld ondernemingsplan is Business Model Canvas (BMC).

Wat is Business Model Canvas

Business Model Canvas is een toegankelijke template voor beginnende ondernemers. Een voorbeeld ondernemingsplan zonder poespas. Business Model Canvas beschrijft 9 onderdelen die voor elke onderneming belangrijk zijn. Een goede ondernemer overdenkt alle factoren die zijn/haar onderneming beïnvloedt.  


Business model canvas
Leeg business model canvas

Waarom Business Model Canvas gebruiken

Het Business Model Canvas is een eenvoudige manier van een ondernemingsplan schrijven. Het geeft handvatten om grondig jouw idee concreet te maken. Natuurlijk zijn er andere manieren om voor een ondernemingsplan schrijven. Het Business Model Canvas is daar één van. Business Model Canvas is vooral een gebruiksvriendelijke manier van een voorbeeld ondernemingsplan.

Hoe gebruik ik Business Model Canvas

Business Model Canvas gebruik je door middel van 9 belangrijke onderdelen van een onderneming. Bij elk onderdeel doe je research naar de sleutelfactoren voor jouw eigen onderneming. Door elk onderdeel zo gedetailleerd mogelijk uit te werken krijg je een goed beeld van jouw bedrijf.

Uitleg Business Model Canvas

Al die vakjes kunnen misschien intimideren overkomen. Er staat een leuke titel in elk vakje, maar wat moet je nu doen? Geen zorgen! We bespreken het Business Model Canvas, hokje voor hokje met de belangrijkste vragen waar jij over na kunt denken.

Key Partners

Key Partners draait om samenwerking. Welke partijen heb jij nodig om succesvol te ondernemen? Dit reikt van de KvK (Kamer van Koophandel) voor het inschrijven van jouw bedrijf tot leveranciers.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wie zijn onze leveranciers?
  • Wie maakt mijn website/app?
  • Welke bank kies ik?
  • Welke provider gebruik ik voor internet, telefoon, gas, licht, water
  • Welke vervoerder bezorgt mijn producten?

Key Activities

Key Activities zijn de belangrijkste taken en activiteiten binnen jouw business. Niet elke taak is even belangrijk voor het succes van een onderneming. Bij dit onderdeel gaat het dan ook om het stellen van prioriteiten.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke taken zijn nodig om mijn bedrijf succesvol te laten draaien?
  • Welke taken kan ik outsourcen (delegeren/uitbesteden aan anderen)
  • Welke taken doe ik zelf?
  • Hoe betrek ik mijn netwerk in deze taken?
  • Hoe voer ik deze taken effectief en efficiënt uit?
  • Welke taken ben ik goed in en welke taken kan ik minder goed?
  • Wie heb ik nodig voor welke taak als ik ergens niet uit kom?
  • Welke taken kan ik automatiseren?

Key Resources

Het onderdeel Key Resources draait om jouw hulpbronnen om de onderneming soepel te runnen. Denk aan de materialen, diensten, producten en informatie die jij nodig hebt om jouw onderneming een succes te maken.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke skills heb ik en welke niet?
  • Waar haal ik mijn informatie vandaan?
  • Wie financiert mijn bedrijf?
  • Heb ik investeerders nodig? Zo ja, wie zijn dat en hoe benader ik die?
  • Welke materiaal/producten/diensten heb ik nodig?

Value Propositions

Value Propositions draait om de why/waarom van jouw bedrijf. Waarom doe jij wat je doet? Waarom kom jij uit bed in de ochtend? Value Propositions draait daarnaast om de problemen, pains en gains van jouw doelgroep. Dit raakt de kern van jouw bedrijf. Het gaat hier om emotie en gevoel, niet om logica. Knoop dat goed in je oren.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wat voor waarde krijgt de afnemer van onze producten en/of diensten
  • Welke problemen heeft onze doelgroep
  • Hoe lost mijn product/dienst dit probleem op
  • Welke verliezen en winsten levert mijn product op voor afnemers
  • Hoe schijnt de waarde door in mijn bedrijf/merk
  • Welke ‘fysieke’ producten en/of diensten lever je om deze waarde te leveren?

Dit is hét onderdeel dat zo ontzettend vaak fout gaat. Veel ondernemers praten over dat zij het beste, mooiste product/dienst hebben. Maar daar gaat het hier niet om. Wat heeft de afnemer er aan? Hoe maak je zijn/haar wereld beter? Welke problemen van jouw afnemers los jij op? Wat wint de afnemer bij aanschaf van jouw producten?

Het maakt de afnemer echt geen zak uit dat JIJ het beste product hebt of dat jouw concurrent dat heeft. Het draait om de klant, niet om jou! Ook al heb je daadwerkelijk het beste product in de wereld. Houd daarom alsjeblieft een gouden sales regel in gedachten:

Verkoop op basis van emotie gaat altijd boven verkoop op basis van logica

Mensen kopen veel vaker op basis van emotie dan op basis van logica. Wat veel ondernemers fout doen is inspelen op logica en emotie. Value Propositions draait om gevoel en emotie, niet om logica. Laat dit goed bezinken voordat je doorleest.

Customer Relationships

Customer Relationships draait om klantcontact. Hoe spreek je jouw klanten aan? Hoe bereik jij jouw klanten en zij jou?

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoe gebruikt de klant jouw product of dienst?
  • Hoe spreek je jouw klanten aan?
  • Gebruik je zelfservice of heb je medewerkers die met klanten aan de slag gaan? Zo ja, hoe instrueer je hen?
  • Welke woorden/toon gebruik je in jouw communicatie?
  • Hoe behoud klanten?
  • Hoe werf je nieuwe klanten?

Channels

Channels draait om alle manieren waarop jouw bedrijf communiceert met klanten, leveranciers, de belanstingdienst, noem het maar op.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Welke communicatiemiddelen gebruikt mijn doelgroep?
  • Welke social media kanalen zijn voor mij belangrijk?
  • Hoe ziet mijn social media pagina eruit?
  • Heb ik een app nodig om te communiceren met mijn klanten?

Customer Segments

Customer Segments is een cruciaal onderdeel in jouw bedrijf. Dit onderdeel gaat hand in hand met je marktonderzoek en kent dus dezelfde soort vragen.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Wie is jouw doelgroep
  • Wat is de leeftijd van jouw doelgroep
  • Richt je je op vrouwen, mannen of beide?
  • Wat zijn de problemen van jouw doelgroep?
  • Wat je doelgroep bereiken in hun leven?
  • Welke doelen heeft je doelgroep?
  • Wat wil je doelgroep koste wat het kost vermijden?

Wat hierbij helpt is om jouw doelgroep voor te stellen in dé ideale afnemer. Geef die persoon desnoods een naam. Deze informatie ligt letterlijk voor het oprapen. Kijk vooral op fora en facebook groepen. Mensen vertellen letterlijk waar ze mee zitten en wat ze willen. In de juiste handen is dat goud waard.

Cost Structure

Cost structure draait vooral om de kosten die je maakt bij het runnen van je business. Aan het einde van de maand moet je natuurlijk rond kunnen komen. Dit onderdeel is belangrijk voor je boekhouding en belastingaangifte.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoeveel eigen vermogen heb ik?
  • Wat zijn mijn vaste lasten?
  • Wat zijn mijn verzonken kosten?
  • Wat zijn mijn flexibele kosten?

Revenue Stream

Revenue Stream draait om inkomsten, sales en geld verdienen. Dit onderdeel is belangrijk voor je boekhouding en belastingaangifte.

Belangrijkste vragen om te beantwoorden:

  • Hoe verkoop je jouw producten?
  • Waar verkoop je jouw producten?
  • Wie krijgt wanneer de verkoopinkomsten binnen?
  • Hoeveel kost jouw product?

Hoe nu verder?

Alleen de bovenstaande afbeelding bekijken en in je hoofd doornemen is niet genoeg. Neem de afbeelding over en typ elk segment daadwerkelijk uit. Door je gedachten op papier te zetten kun je van een vaag en abstract concept werken naar jouw concrete idee. Trek gerust een paar uur uit om alle punten te overdenken. Je zult waarschijnlijk wat dingetjes veranderen als je na een goede nacht slapen jouw ondernemingsplan doorneemt. Dat hoort erbij! Wees niet bang dat je direct iets fout doet wanneer je iets aanpast. Het Business Model Canvas is geen heilig document maar een richtlijn.

Conclusie

Business Model Canvas is een uitstekend voorbeeld ondernemingsplan. Het helpt om vlot jouw idee concreet te maken. Misschien staan er punten in waar je zelf nog niet aan gedacht had. Business Model Canvas is een steuntje in de rug, een richtlijn. Het is geen rigide framework waarvan je niet mag afwijken. Gebruik het ook zo.







Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *