Wat is google Adwords? Alles over het gebruik en inloggen bij Adwords6 min read

google adwords

Vraag jij jezelf af: wat is Google Adwords? Er zijn verschillende manieren waardoor je met je website hoog eindigt in Google. Een manier is het gebruiken van SEO, dit is een gratis manier om hoger te komen in Google. De gratis resultaten worden bepaald door het ingewikkelde algoritme. Het kost veel tijd en geld om op deze manier hoog te eindigen in de zoekmachine.

Wil je snel resultaten behalen dan is er nog een andere manier. Dit is het gebruiken van advertenties in Google. Google Adwords is dan ook de advertentiemogelijkheid waardoor je hoog eindigt in de resultatenpagina. In dit programma schrijf je advertentieteksten en bied je op woorden waar je gebruikers naar zoeken in Google. Je biedt dan alleen op woorden die iemand gebruikt als die op zoek is naar informatie of een product. Doordat mensen Googel massaal gebruiken is adverteren via Google veel interessanter dan adverteren in de krant of de lokale media.

Advertenties

Er worden altijd 4 Advertenties vertoont boven en onderin de resultatenpagina. De advertenties staan altijd boven de organische(gratis) resultaten. Dit zijn de Adwords resultaten. De resultaten van advertenties lijken erg op organische resultaten. Om het verschil te laten zien staat dit in groen/witte tekst aangegeven bij de advertentieteksten.

Aan de rechterkant op de resultaatpagina staan de advertenties van Google shopping. Dit wordt ook beheert door Google Adwords. Bij Google shopping is er niet alleen een tekst te zien maar kan je ook een afbeelding en de prijs van het product bekijken.

Relevante advertenties

Een van de dingen die Google enorm belangrijk vindt is het gebruiken van relevante advertenties. Voor Google is het belangrijk dat de gebruiker een positieve ervaring heeft en de volgende keer weer gebruik maakt van de zoekmachine. Het is nodig dat je advertentietekst aansluit bij de zoekvraag van de bezoeker. Als een gebruiker zoekt naar een kaarsenhouder gaat deze niet klikken op een advertentie over markeerstiften. Dat klinkt misschien heel logisch maar toch gaat dit regelmatig mis.

Google beloond adverteerders die relevante advertenties vertonen. Dit kan Google meten doordat de advertentie relevant moet zijn voordat er op geklikt wordt. Daarnaast moet de landingspagina ook overeenkomen met de advertentie. Dit bepaalt de kwaliteitsscore van de advertentie. Deze score ligt tussen de 1 en de 10. Behaal je een hoge kwaliteitsscore dan beloond Google je met lagere kosten per klik.

Kosten adverteren

Een onderdeel die de kosten bepaald van de advertentie is de kwaliteitsscore. Daarnaast moet je ook rekening houden met de concurrentie. Hoe meer concurrentie er is op een zoekwoord hoe meer je betaald. Google maakt namelijk gebruik van een biedingsysteem. Bij veel gebruik van een bepaald zoekwoord stijgt de waarde van dit woord. Het is dan lastig om hier hoog mee te eindigen.

Als je een advertentie opstelt moet je ook een bedrag invullen. Je bepaalt dan een maximaal bedrag wat je wil betalen. De kwaliteitsscore van de advertentie en de concurrentie van dit zoekwoord bepalen hoeveel je uiteindelijk betaald. Het is dus goed om slim om te gaan met dit biedingssysteem en ervoor te zorgen dat de advertentie een hoge kwaliteitsscore krijgt. Als je een hoog bod uitbrengt in combinatie met een hoge kwaliteitsscore zal Google ervoor zorgen dat je advertentie hoog eindigt.

Waarom gebruik maken van Google Adwords?

Een groot voordeel van deze manier van adverteren is dat de opbrengsten en kosten meetbaar zijn in tegenstelling tot andere manieren van adverteren. Door de campagnes te bestuderen kom je erachter welke woorden voor meer conversies zorgen. De woorden die niet meehelpen kan je zeer eenvoudig uitsluiten.

Daarnaast kan je ook lokale advertenties gebruiken zodat mensen uit je eigen regio ze alleen te zien krijgen. Als je een kapper bent in Amsterdam is de kans klein dat er inwoners uit Rotterdam nieuwe klant worden. Door je alleen te richten op één bepaalde regio voorkom je veel onnodige kosten.

Zijn er nadelen aan Google Adwords?

Google adwords inloggen is een wekelijkse taak. Het is nodig dat je de advertenties blijft bijhouden en blijft bijwerken om de beste resultaten te behalen. Doordat je de advertenties blijft verbeteren zorg je ervoor dat je bepaalde woorden uitsluit en de campagnes aanvult met de juiste woorden.

Hou je dit niet voldoende bij dan kan het voorkomen dat je advertenties op bepaalde zoekwoorden worden vertoond die niet relevant zijn. Als er dan ook nog mensen op je advertentie klikken is dit zonde van je geld. Een advertentie in Google Adwords maakt je snel en eenvoudig zichtbaar maar moet dus wel worden bijgehouden om hier goede resultaten uit te halen.

Waarom is deze manier van adverteren zo goed?

Het is dus nu wel duidelijk dat adverteren een mooie manier is om onder de aandacht te komen. Je kan er een groot publiek mee bereiken of er voor kiezen om regionaal onder de aandacht te komen. Hieronder zetten we een aantal voordelen op een rijtje:

• Bereik mensen die op zoek zijn naar informatie over je product
• Betaal alleen voor een relevante klik van de bezoeker
• Gebruik regionale advertenties voor een bepaald gebied
• Bepaal zelf op welke tijden je advertentie te zien is
• Verbeter je advertenties door zoekwoorden uit te sluiten
• Advertenties zijn er voor elk budget

Google adwords inloggen

Het is zeer eenvoudig om met je Google analytics account in te loggen in Adwords. Ben je ingelogd in Google adwords dan is de eerste stap die je moet het doen van een goed zoekwoorden onderzoek. Een zoekwoord onderzoek bepaald welke woorden relevant zijn voor je branche en zal ervoor zorgen dat je geen algemene en brede zoekwoorden inzet. Maak altijd gebruik van long tail keywords (twee of drie zoekwoorden).

Adwords inloggen

Adwords inloggen is superbelangrijk om je zoekwoorden te bepalen maar ook om je advertenties bij te houden. Dit hoort een taak te zijn die je elke week weer oppakt. Je gaat dan de advertenties door om de zoekwoorden uit te sluiten die niet relevant zijn. De woorden die worden gebruikt en je lichtelijk verbazen omdat ze super specifiek zijn gebruik je juist wel voor je advertenties.

Inloggen adwords

Inloggen adwords hoort dus onderdeel te zijn van je werk. Niet alleen maar voor het opzetten van je advertentie tekst, het bepalen van je zoekwoorden of het vaststellen van je budget. Maar het optimaliseren van je advertenties is een belangrijk onderdeel van je werk.

Adwords uitbesteden

Ben je na het lezen van dit artikel enthousiast geworden over Google Adwords? Wil je advertenties op gaan zetten maar heb je geen idee hoe je dit kan doen? Of wil je voorkomen dat je onnodige fouten maakt en je marketing budget dezelfde maand op is zonder dat het je wat oplevert? Adwords uitbesteden is mogelijkheid door een team van Adwords specialisten dit te laten uitvoeren. Dan weet je ieder geval zeker dat je de beste resultaten haalt uit je advertenties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *