Kamer van Koophandel: Alles wat je moet weten om te starten met ondernemen6 min read

Dus, je wilt beginnen met ondernemen? Super! Maar waar begin je? Eén van de eerste stappen bij het starten van de onderneming is jouw onderneming bij de kvk inschrijven. KvK staat voor Kamer van Koophandel en houdt het KvK handelsregister bij. Voordat je volledig aan de slag kunt met ondernemen is het belangrijk meer te weten over onder andere het kvk uittreksel, je kvk nummer en de kosten inschrijven kvk. Laten we bij het begin beginnen.

Wat is de KvK?

De KvK is een organisatie voor ondernemers. Zie het als de schakel tussen ondernemers en de overheid. De organisatie houdt het KvK handelsregister bij. In dit register staan alle ondernemingen geregistreerd. Elke onderneming krijgt namelijk twee unieke nummers toegewezen. Je Kvk nummer en btw nummer (hierover later meer). Elke onderneming in Nederland dient zich dus te registreren bij de KvK. Daarnaast kun je bij de KvK terecht voor de kvk startersdag, advies, bijeenkomsten en webinars.

Inschrijven KvK

Leuk en aardig dit, maar wanneer moet ik me inschrijven bij de KvK? Voordat je jouw onderneming bij kunt inschrijven doorloop je de volgende stappen:

Stap 1 – Voldoe aan eisen onderneming

Je moet je inschrijven bij de KvK als je onderneemt (duh).De KvK wil dat alle onderneming zich registreren. Dus je moet voldoen aan een aantal eisen:

  • Je levert goederen en/of diensten
  • Je vraagt meer dan een symbolische vergoeding of vrijwillige bijdrage
  • Je neemt deel aan het normale economisch verkeer

Stap 2 – Voorbereiding inschrijven kvk handelsregister

Nadat je op de website van de KvK je naam en emailadres hebt ingevuld krijg je een link toegestuurd. Check ook je Spam of Ongewenst box mocht de mail hierin zijn terecht gekomen. Klik op de link in de mail zodat je wordt doorgestuurd naar de voorbereiding inschrijving handelsregister Kamer van Koophandel. Vul alles zo nauwkeurig mogelijk in. Alles wat je hier invult komt terug tijdens je kvk afspraak en op je kvk uittreksel.

Stap 3 – Maak een afspraak

Iedereen die aangeeft om bij de kvk in te schrijven moet hiervoor een afspraak maken. De kvk heeft verschillende vestigingen. Je plant hierbij je afspraak in één van de volgende vestigingen: KvK Alkmaar, KvK Almere, KvK Amersfoort, KvK Amsterdam, KvK Apeldoorn, KvK Arnhem, KvK Breda, KvK Den Bosch, KvK Den Haag, KvK Eindhoven, KvK Emmen, KvK Enschede, KvK Groningen, KvK Leeuwarden, KvK Middelburg, KvK Roermond, KvK Rotterdam, KvK Utrecht en KvK Zwolle.

Stap 4 – Voltooi inschrijving

Voltooi je kvk afspraak door een dag en tijdstip te kiezen waarop je naar de kvk gaat.


Kosten inschrijven KvK

Een Kvk inschrijving kost geld. Om je onderneming te registreren in het handelsregister betaal je eenmalig €50. Daarnaast heb je de optie om voor eenmalige €15 euro een kvk uittreksel te kopen. Op het kvk uittreksel staan de belangrijkste gegevens van jouw onderneming vermeld. Het is zuur maar je inschrijven bij de kvk kost helaas geld. Er zijn al initiatieven genomen door ondernemers om een eigen, gratis register te maken. Helaas zijn deze pogingen tot nu toe allemaal mislukt.

KvK nummer en btw nummer

Nadat je in het kvk handelsregister geregistreerd staat krijg je twee belangrijke nummers bij je inschrijving, je kvk nummer en je btw nummer. Het is belangrijk om te weten dat er een verschil is tussen deze twee nummers. Voor een aantal zaken is het vermelden van je KvK nummer verplicht, zoals op je facturen. Je KvK-nummer bevat 8 cijfers en is uniek (goh, logisch niet?). Maar waarvoor gebruik je dit?

  • Vermelden op facturen, websites, brieven etc.
  • Zakelijke aankopen
  • Zakelijke rekening openen
  • Etc.

Naast je kvk nummer heb je ook een btw nummer. Dit nummer bestaat uit 14 tekens. Dit zijn zowel letters als nummers. Je krijgt in de meeste gevallen automatisch een nummer na inschrijving bij de KvK. De KvK stuurt jouw gegevens namelijk naar de belastingdienst. De belastingdienst regelt vervolgens voor jouw btw nummer. Je btw nummer staat onder andere op brieven van de belastingdienst. Je btw nummer heb je nodig bijvoorbeeld om kwartaalaangifte te doen.

Wat heb ik nodig om mij in te schrijven?

Wanneer je kvk inschrijving gepland is, dien je de volgende zaken mee te nemen naar je afspraak:

  • Pinpas voor de betaling (kan niet in cash)
  • Geldig identiteitsbewijs
  • Contract voor indien van toepassing

Het formulier ter voorbereiding op de inschrijving in het kamer van koophandel handelsregister zal de medewerker erbij hebben en met je bespreken. Je kunt tijdens het gesprek nog een aantal gegevens wijzigen of toevoegen mocht dat nodig zijn.

Uittreksel KvK

Op het moment dat je jouw onderneming inschrijft krijg je een uittreksel. Hierop staan alle gegevens over onder andere de onderneming, handelsnamen en betrokken ondernemers. En ja, ook dit kost geld. Voor een kvk uittreksel betaal je eenmalig €15. Scan je kvk uittreksel thuis direct in zodat je deze ook digitaal hebt en niet een nieuwe hoeft op te vragen indien je de papieren versie kwijt raakt.

Gegevens wijzigen KvK

Stel, je doet een overname of de gegevens van je onderneming wijzigen. In deze situatie dien je bij de kvk je gegevens te wijzigen. Natuurlijk kun je altijd jouw huidige kvk gegevens inzien. Je kvk gegevens wijzigen doe je op afspraak bij een kvk vestiging of in sommige gevallen digitaal of per post.

Reclame van derden

Dus, jouw gegevens komen in het kvk handelsregister. En dan wat? Nou, jouw informatie staat te koop. Derden kunnen sommige gegevens over jouw onderneming kopen en gebruiken. Kijk dus niet verbaasd op als je opeens post op de deurmat vind of marketeers van energiebedrijf je bellen. Andersom, je kunt zelf ook gegevens van andere bedrijven kopen tegen een bepaald bedrag.

Bij de gegevens die verkocht worden kun je denken aan:

  • Bedrijfsnaam
  • Vestigingsadres
  • KvK nummer

Let op! Bij de kvk inschrijving kun je aanvinken of jouw informatie gebruikt mag worden voor directe marketing doeleinden. Je kunt dit vinden bij het kopje ‘Overige Informatie’. Wij raden je aan dit vakje aan te vinken zodat jouw gegevens minder snel door derden gebruikt kunnen worden.

Uitschrijven KvK

Wanneer je stopt met ondernemen kun je jouw onderneming bij de kvk uitschrijven. Ook hiervoor dien je een afspraak te maken bij een vestiging bij jou in de buurt. Maak een afspraak op de datum en het tijdstip dat jou uitkomt en neem uiteraard weer je identiteitsbewijs mee.

Conclusie

Om te ondernemen moet je jouw onderneming bij de kvk inschrijven. Hieraan zijn eenmalige kosten van €50 voor de kvk inschrijving en optioneel €15 voor het kvk uitreksel verbonden. Om je onderneming te registreren dien je het voorbereidingformulier in te vullen en een afspraak te maken bij een kvk vestiging bij jou in de buurt. Jouw gegevens staan nu geregistreerd in het kvk handelsregister. Jezelf en anderen kunnen bepaalde gegevens uit het register opkopen en gebruiken. Wanneer je stopt met jouw onderneming kun je het bedrijf bij de kvk uitschrijven.
















Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *