Wat is copywriting? Alles over pakkend tekstschrijven, copy en copywriting tips.4 min read

copywriting

Copywriting is de kunst van overtuigend schrijven. De copywriter, lees tekstschrijven, formuleert copy. Copy zijn geschreven of gesproken woorden. Copywriting draait volledig om woorden die mensen aanzetten tot actie ondernemen. Actie ondernemen is the name of the game hier.

Verschil copywriter en tekstschrijver

Een belangrijk verschil tussen een copywriter en tekstschrijver is dat de copywriter zich volledig richt op mensen actie laten ondernemen, terwijl de tekstschrijver een tekst schrijft die bij de context past. Een tekstschrijver schrijft dus ook zonder dat zij/hij wil dat de lezer enige actie onderneemt.

Wanneer schrijf je copy?

Je schrijft copy als je wilt dat mensen actie ondernemen. Je kunt copywriting dus zien als een vorm van tekstschrijven. Alleen, is tekstschrijven breder dan copywriting.

Hoe werkt copywriting

Copywriting kan op duizend-en-één manieren. Er is niet een stijl per sé beter of krachtiger. Hoe je schrijft hangt van een aantal belangrijke zaken af. Goed, maar wat zijn deze zaken dan? En wat maakt bepaalde copy pakkend of niet? Hiervoor een aantal belangrijke tips voor jouw als copywriter en tekstschrijver.

SEO copywriting

SEO (ofwel Search Engine Optimization) copywriting betekent kort door de bocht een stuk tekst schrijven dat bovenaan in Google komt te staan. Uiteraard komt het ook weer aan op teksten die de lezer overtuigen tot het ondernemen van een gewenste actie. SEO copywriting is dus een speciale vorm van copywriting.

Copywriting

Copywriting tips

Voor iedere copywriter of tekstschrijver zijn de volgende tips goud waard.

1. Marktondezoek, grondig marktonderzoek

Huh? Marktonderzoek? Why? Heel simpel. Je wilt weten wie je publiek is. Wat hun problemen, behoeften, wensen en dromen zijn. Waar lopen ze tegen aan. Welke negatieve ervaringen, gevoelens en emoties kun je wegnemen. Wat maakt ze gelukkig, blij, een winnaar. Dat is waar je je op focust. Remember: actie ondernemen is key. Ofwel, je schrijft om anderen te overtuigen. Niet voor jezelf. Het gaat niet om je dagboek.

Sterker nog, marktonderzoek neemt ongeveer 80% van alle tijd in tijdens copywriting. Huh? Maar ik moet toch schrijven? Zeker waar. Je moet ook schrijven. En veel ook. Maar niet voordat je jouw doelgroep beter kent dan je familie en beste vriendinnen/vrienden.

Oké, is er een gouden tip?

Jazeker! Als je iets onthoud van dit hele artikel laat het de volgende zin zijn:  
De beste copy is samengevoegd, niet zelf bedacht

Je haalt alles wat je wilt zeggen bij je doelgroep vandaan. Je zet hun woorden op papier, niet de jouwe. Als je wilt dat mensen actie ondernemen dien je aan te bieden wat zij willen horen, wat zij nodig hebben. Laat dit heel goed bezinken voordat je verder leest.

2. Veel, heel veel teksten schrijven

Pakkend leren schrijven betekent oefenen. Letterlijk elke dag schrijven is de beste workout voor je schrijfspieren. Deze ‘tip’ is zo vanzelfsprekend. Maar hier laten de meeste mensen het afweten. Je kunt lezen en onthouden over copywriting en tekstschrijven wat je wilt, maar als je er niks mee doet (dat is in praktijk brengen) heb je al je tijd, energie en geld verspilt.

3. Verzamel feedback data over jouw copy

Hoe je jouw feedback verzamelt is minder relevant dan het daadwerkelijk verzamelen van feedback. Met feedback kun je zien wanneer jouw doelgroep eerder geneigd is om tot actie over te gaan, bijvoorbeeld de aankoop van jouw producten of diensten. Gebruik feedback om jouw copywriting en tekstschrijfskills fine te tunen.

4. Wees zo specifiek mogelijk

Ook dit komt weer neer op de gouden regel: De beste copy is samengevoegd, niet zelf geschreven. Hamer dit alsjeblieft goed in je hoofd. Herhaal je punt niet te vaak. Het liefst maar 1x. Copy is geen schoolboek of roman. Het lijdt af van je doel: mensen overtuigen tot actie. Meer schrijven dan nodig is (dodelijk) saai.

5. Blijf authentiek

Probeer te schrijven zoals jij de wereld ervaart, zoals jij bent. Goede copy laat de persoonlijkheid van de copywriter (deels) zien. Natuurlijk is het belangrijk om te leren van andere copywriters.

6. Cursus copywriting

Om jezelf verder te ontwikkelen doe je er goed aan om een leermeester te zoeken. Dit kan onder andere via (online) cursus copywriting. Zorg wel dat de copy van de aanbieder jou aanspreekt, dan weet je dat die persoon jou kan triggeren en daar kun je veel van leren.

Conclusie

Copywriting is een vorm van tekstschrijven. Het doel van copywriting is de lezer actie laten ondernemen. Belangrijkste tip voor goed copywriting is dat de beste copy is samengesteld en niet geschreven/bedacht door de copywriter of tekstschrijver. Je haalt jouw content het hoofd van je doelgroep.













Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *