Wat is email marketing? Alles over email marketing software en autoresponders5 min read

email marketing

Nagenoeg elk bedrijf gebruikt emails van bezoekers en klanten. Bijvoorbeeld voor bestelling van producten, aanschaf van diensten of nieuwsbrieven. Maar wat kun je met deze email-adressen? Waarom zou je email marketing gebruiken?

Wat is email marketing?

Email marketing draait voornamelijk het bieden van waardevolle gratis content, producten, diensten of klantcontact. Meestal krijg je subscribers op een mailinglijst door een nieuwsbrief aan te bieden, gratis product in ruil voor een email adres (bijvoorbeeld een ebook) of doordat een persoon jouw product en/of dienst aanschaft.

Waarom email marketing

Email-adressen zijn goud waard. Een grote email lijst biedt fantastische mogelijkheden voor upselling (een duurder product verkopen), cross selling (andere, soortgelijke producten verkopen) en community building. Marketing via de is geweldig om interactie met klanten en prospect op gang te brengen en te houden.

Voordelen email marketing

Maar goed, nu je weet wat email marketing is, waarom zou je het gebruiken? Kort de belangrijkste voordelen op een rijtje:

  • Gemakkelijk veel mensen te bereiken
  • Behouden contact met bestande klanten
  • Persoonlijk
  • Meetbare impact
  • Aanmelden is laagdrempelig

Nadelen email marketing

Er zitten nauwelijks nadelen aan email marketing mits je het goed doet. Dat betekent dat je niet als spammer wordt ervaren. Belangrijk hierbij is de afwisseling tussen sales en gratis waardevolle content/interactie met je subscribers.

Wanneer email marketing gebruiken

Email marketing wordt meestal voor 4 dingen gebruikt:

1) Nieuwsbrief

Met een nieuwsbrief houd je jouw subscribers op de hoogte van de laatste ontwikkelingen in jouw bedrijf. Als je dit gebruikt geef het alsjeblieft niet de naam nieuwsbrief. Dat klinkt ontzettend droog, formeel en saai.

2) Acties en campagnes

Laat je subscribers weten dat je nieuwe producten of diensten hebt ontwikkeld en dat zij hier nu van kunnen profiteren.

3) Bestellingen

Emails gebruik je voor het versturen van facturen en bestellingbevestigingen. Als je werkt met fysieke producten heb je vaak ook een order tracker die je meestuurt. Hiermee kan je klant het bezorgingsproces op de voet volgen.  

4) Speciale gebeurtenissen

Denk aan een verjaardagsmail of aankondiging van een eenmalig evenement. Deze manier van email marketing wordt minder gebruikt dan de bovenstaande 3 redenen.


Email marketing software

Voor jouw email marketing heb je marketing software nodig. Voorbeelden van dit soort software software zijn MailChimps, Enormail, Active Campaign, Campaign Monitor en GetResponse. Meeste aanbieders van email marketing software bieden free trials aan. Free trials zijn periodes waarin jij gratis een dienst kunt uitproberen.

NinjaOutreach Free Trial

Email marketing tips

Om je op weg te helpen met het opzetten van jouw email marketing strategie geven we hier een aantal belangrijke email marketing tips:

1) Verkoop niet iets in elke mail

Geef jouw subscribers gratis content en waarde. Een relatie met jou klanten en prospects is gebaseerd op zowel geld verdienen als deze personen helpen.

2) Stuur regelmatig emails

Zorg dat je in het hoofd van jouw subscribers blijft zitten. Dat gaat je niet lukken als je enkel een mailtje stuurt als jij daar zin in hebt. Wees consistent.

3) Kies een passend tijdstip

Zorg dat je jouw emails stuurt op momenten dat het voor jouw subscribers uitkomt, dus dat is niet midden in de nacht. Timing van jouw mails heeft invloed op openings rate van jouw mails. Open rate is een statistiek waaraan je kunt zien hoeveel mensen jouw mail geopened hebben.

4) Bestudeer open rates

Open rates geven belangrijke clues over wat jouw subscribers graag willen zien. Analyseer jouw data om zo hogere open rates te krijgen. Dit is een krachtig onderdeel van marketing via de email. Het effect van jouw campagne is meetbaar en een fantastische tool om jouw doelgroep en subscribers beter te leren kennen.

5) Gebruik pakkende titels

‘Nieuwsbrief 2015’, mijn hemel, wie wil dat nou lezen? Zorg voor pakkende en passende Wat goed werkt voor pakkende titels zijn twee tegenstellingen gebruiken. Bijvoorbeeld ‘Waarom een onervaren Facebook Ads beginner binnen 2 maand meer kan verdienen dan de mensen met 3 jaar ervaring’. Er zit hier de tegenstelling in een complete beginner die meer verdient dan iemand met drie jaar ervaring. En nu wil je weten hoe het kan dat die beginner dit voor elkaar krijgt ook.

6) Stuur emails passend bij jouw huisstijl

Het gebruik van een fancy opmaak van jouw mail laat het je mails onpersoonlijk lijken als jouw website en social media erg informeel is. Het gaat er dus om dat je de stijl waarin jouw bedrijf is opgezet terug laat komen in de opzet van jouw emails. Dit betekent dat voor een formeel bedrijf een opgemaakte email in hogere open rates resulteert dan voor een lokale ondernemer.

7) Link via email naar je social media

En vice versa geldt natuurlijk ook, dit kan enorm helpen om meer volgers, subscribers, likes en comments te krijgen op alle waardevolle en vermakelijke content die jij levert. Dit helpt om jouw in het hoofd van je klanten te blijven.

8) Gebruik een autoresponder

Wanneer je een stabiele, grote email lijst hebt opgebouwd kun je goed gebruiken maken van een autoresponder. Bij het gebruik van een autoresponder zorg je dat subscribers structureel emails blijven ontvangen. Jij kunt zelf instellen wanneer een subscriber welke mail ontvangt. Je hebt dus evenveel werk van het opstellen van alle emails, of je nu 1, 10 of 10.000 subscribers hebt.

Conclusie

Email marketing is nog steeds een ontzettend krachtige tool en kan niet ontbreken in een online onderneming. Ondanks dat de open rates lager zijn dan jaren geleden is email marketing nog steeds zeer waardevol. Zorg wel voor een goede balans tussen gratis waardevolle content en sales. Je moet niet alleen maar willen verkopen.


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *