Dit is Google Analytics en zo kan je het gebruiken5 min read

google analytics

Als je een ondernemer bent en een (eigen) website beheert, kan het verstandig zijn om voor je website Google Analytics te gebruiken. Analytics is een programma van Google die je gebruikt om vrijwel alles te weten te komen over de activiteiten op je website en je bezoekers. Zo zie je eenvoudig of je je doelen haalt. Lees verder en ontdek alles wat je over Google Analytics moet weten.

Wat is Google Analytics en waarom moet je het gebruiken?

Als je website een belangrijke rol speelt in het product of de dienst die je aanbiedt, is het verstandig om te weten welke resultaten je website boekt. Misschien verkoop je je product in je online website of kunnen potentiële klanten online contact met je opnemen over de dienst die je aanbiedt. Of misschien wil je zoveel mogelijk subscribers hebben voor je nieuwsbrief. Natuurlijk wil je dan weten wat de resultaten zijn van je website, zodat je deze kan verbeteren, omdat je bijvoorbeeld meer klanten wil krijgen. Maar wat is Google Analytics nou precies? Via Analytics kom je alles te weten over de gebruiker van je site. Zo kan je zien waar je gebruikers vandaan komen en hoe ze op je website terecht zijn gekomen. Je ziet hoe lang ze op je website blijven, welke pagina’s ze bezoeken en het percentage dat werkelijk iets bij je bestelt of contact opneemt. Met Analytics zie je precies wat de bezoekers voor jouw bedrijf opleveren.

Zo kan je je aanmelden bij Google Analytics

Ben je overtuigd en wil je Google Analytics instellen? Voordat je kan inloggen bij Google Analytics is het van belang dat je een Gmail account hebt. Heb je die nog niet? Maak die dan eerst aan. Als je een Gmail account hebt, volg je de volgende stappen om te aanmelden bij Google Analytics:

  1. Log in met je Gmail account en ga bij Google Analytics inloggen
  2. Na inloggen bij Google Analytics, klik je vervolgens op Aanmelden om je website aan te melden
  3. Vul nu de benodigde informatie in over je bedrijf en website
  4. Kopieer de tracking-ID die je ziet verschijnen
  5. Plak de tracking-ID in de HTML van elke pagina die je wil volgen in Analytics. Bekijk de volgende alinea voor een Google Analytics wordpress uitleg

Google Analytics WordPress

Heb je een WordPress website? Ontdek deze Google Analytics uitleg over hoe je Analytics toevoegt in je WordPress website.
Nadat je je tracking-ID hebt gekregen, moet je deze invullen in de HTML van je website. Als je een WordPress website hebt, kan je het beste een plugin installeren. Het voordeel van een plugin is, dat je de code niet handmatig hoeft in te vullen. Log eenvoudig in bij Analytics vanaf je admin in WordPress, en de rest gaat helemaal vanzelf.

Als je alle stappen hebt gevolgd, kan je altijd bij Google Analytics inloggen en het programma gebruiken. Analytics kan een lastig programma zijn als je niet precies weet hoe het werkt en waar je alle functies kan vinden. Lees verder en ontdek deze Google Analytics uitleg.

Hoe werkt Google Analytics

Uit Analytics kan je verschrikkelijk veel data krijgen. Om die reden zijn er ook enorm veel functies in het programma te vinden. Maar hoe werkt Google Analytics? Het is natuurlijk logisch dat je niet meteen weet waar je alles kan vinden en hoe alles werkt na Google Analytics instellen. Maar het is ook begrijpelijk dat veel data voor jou helemaal niet relevant is. Dit zijn de tips die je als beginner niet moet missen.

Stel jezelf de juiste vragen

Voordat je aan de slag gaat met Analytics, is het verstandig om jezelf af te vragen wat je precies wil weten. Zo voorkom je dat je heel lang opzoek gaat naar data die je misschien helemaal niet hoeft te weten. Het is logisch dat elke ondernemer verschillende doelen heeft met zijn of haar website. Schrijf ze voor jezelf op, zodat je weet naar welke data je moet zoeken in Analytics.

Dit zijn de 5 verschillende rapporten van Analytics

In Analytics wordt er gewerkt met vijf verschillende rapporten:

Realtime

In het realtime rapport kom je alles te weten over je huidige bezoekers. Alle data die je hier vindt, zijn cijfers van de dingen die nu gebeuren. Je ziet bijvoorbeeld hoeveel bezoekers er op je website zijn en waar ze vandaan komen.

Doelgroep

In het rapport over de doelgroep kom je alles te weten over je bezoekers van de website. Hier kan je vinden met welk apparaat je bezoekers je website bezoeken of waar ze vandaan komen. Je kan hier kiezen voor een bepaalde periode waarvan je de resultaten wil bekijken.

Acquisitie

In het acquisitie rapport vind je alles over waar je bezoekers vandaan komen. Hoe hebben ze je website gevonden in Google? Of zijn ze op je webpagina belandt via een social media kanaal? Gebruik je veel betaalde advertenties op social media? In het acquisitie rapport kan je ook eenvoudig zien welk kanaal de meeste omzet genereert.

Gedrag

De naam zegt het misschien al: in het rapport over gedrag vind je alles over het gedrag van je bezoekers. Hoe lang blijven je bezoekers op je website? Welke pagina’s bezoeken ze het langst? En naar welke pagina’s klikken ze door? Als je veel tijd en geld steekt in een bepaalde pagina, kan je hier in één oogopslag zien of de pagina het geld waard is.

Conversies

Het rapport over conversies is misschien wel het meest belangrijke rapport voor je bedrijf. In dit rapport zie je wat de resultaten zijn van je website. Hoeveel procent koopt daadwerkelijk je product? Of hoeveel mensen schrijven zich in voor je nieuwsbrief? Bekijk welke pagina’s belangrijk zijn om je doelen te halen en welke pagina’s toe zijn aan verbetering.

Google Analytics
Google Analytics

Huur een specialist in

Vind je Google Analytics toch te lastig in gebruik en merk je dat het je teveel tijd kost om te ontdekken hoe het programma precies werkt? Er zijn veel mensen die van Analytics hun werk hebben gemaakt. Je kan iemand, bijvoorbeeld een freelancer marketingadviseur, inhuren om je Analytics uit handen te geven. Je gekozen persoon weet alles van het programma en heeft binnen no time al je benodigde data voor je gevonden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *