Wat zijn zoekmachines? Weet jij al hoe ze werken?9 min read

Het internet is gigantisch. Ieder jaar wordt er meer en meer content geproduceerd en ieder jaar gaan meer mensen gebruik maken van het internet. Naar schatting worden er alleen al 4 miljoen blogposts op het internet geplaatst, iedere dag weer. Ook wordt er iedere dag ruim 4 miljoen uur aan video’s geupload op youtube en worden er ruim 656 miljoen tweets verstuurd per dag.

Als je iets zoekt op het internet is het natuurlijk onmogelijk om dit allemaal te bekijken. En dat is de reden dat er zoekmachines bestaan. Maar wat zijn zoekmachines precies, hoe werken ze en wat zijn de beste zoekmachines?

Wat is een zoekmachine?

Een zoekmachine, in het Engels search engine, is een tool waarmee een database van bestanden doorzocht kan worden. In dit geval hebben we het over zoekmachines op het internet. Door middel van zoekwoorden gaat de zoekmachine voor jouw op zoek tussen al die data om te vinden wat je zoekt.

Aan de hand van de door jouw ingevulde zoekwoorden geeft de zoekmachine de beste resultaten aan je weer. Voor ieder zoekwoord dat je gebruikt wordt de hele database (het internet) afgezocht om een zo goed mogelijk zoekresultaat aan je weer te geven. Zoekmachines bestaan zodat je niet het precieze webadres hoeft te weten van alles dat je zoekt. Dit wordt automatisch voor je gevonden door de search engine.

Hoe werken zoekmachines?

Zoekmachines werken door middel van keywords. Je kunt één specifiek keyword intypen, maar ook een vraag stellen aan de zoekmachines. De search engine gaat dan op zoek naar de webpagina die het beste aansluit bij de zoekterm.

Search engines leggen een database aan waarin ze alle zoekwoorden indexeren. Aan de hand van deze index kan een zoekmachine de juiste webpagina vinden bij de juiste zoekterm.

Webcrawler

Deze database wordt aangelegd door gebruik te maken van een ‘web crawler’. Dit is een programma dat automatisch alle webpagina’s op het internet bij langs gaat. De crawler legt iedere keer dat het op een website komt het webadres (URL) vast en bekijkt alle links die het kan vinden op deze pagina.

Dit proces gaat oneindig door en iedere keer wordt het netwerk van sites die de webcrawler aanlegt groter. Dit netwerk is wat zoekmachines gebruiken. Iedere website dat weergegeven wordt in de zoekmachines is bezocht door een web crawler.

Indexeren van de zoekresultaten

Normaal gesproken worden er per term maar een beperkt aantal pagina’s weergegeven op de eerste pagina. Dit zijn de pagina’s die volgens de zoekmachine het beste overeenkomen met de zoekterm die ingevoerd is.

Er zijn verschillende search engines en deze hebben allemaal een verschillende algoritmes om te bepalen welke pagina’s het beste past bij de zoekterm. De bedrijven achter de zoekmachines zijn hier vaak erg geheimzinnig over, zodat het niet misbruikt kan worden.

Zo’n algoritme heeft veel verschillende factoren die een rol spelen bij de rangschikking in de zoekresultaten. Dit worden ranking factoren genoemd. De bekendste zoekmachine, Google, heeft bijvoorbeeld meer dan 200 ranking factoren die een rol spelen bij het indexeren. Het beïnvloeden van al deze factoren om hoger in de zoekresultaten te komen wordt search engine optimization of zoekmachine optimalisatie genoemd (SEO).


Hoe werken zoekmachines?

SEO

Voor bedrijven en online professionals is het waardevol om erachter te komen hoe een pagina op de eerste plaats in een zoekmachine komt. Consumenten zoeken op het internet naar producten. En staat je bedrijf op de eerste pagina, dan heb je kans dat de consument zijn aankoop bij jou doet. Hoe hoger hoe beter.

In 2017 klikte maar liefst 20% van al het zoekverkeer op een bepaalde term op het eerste resultaat. Dit is ruim 7% beter dan plek 2, waaruit je kunt opmaken dat de positie in een zoekmachine erg belangrijk is.

Voorbeeld verschillen in ranking:
De zoekterm ‘kleren kopen’ wordt gemiddeld 2400 keer per maand opgezocht in Google. Dit is een zoekterm waaruit al een koopintentie blijkt. De mensen zijn namelijk op zoek naar goede webpagina’s waarop ze kleren kunnen kopen. Staat jouw webpagina op plaats 1 in de search engine? Dan ontvang je dus gemiddeld 20% van 2400 = 480 mensen per maand op je pagina die kleren willen kopen. Heb je toevallig een webwinkel die kleren verkoopt? Dan zijn dit 480 potentiële klanten.

Plek 2 in Google ontvangt ongeveer 13% van 2400 = 312 bezoekers. Dit zijn 168 potentiële klanten minder. Het kan dus voor dit soort bedrijven heel belangrijk zijn om aandacht te besteden aan SEO. Het kan namelijk veel inkomsten genereren.

Welke Google ranking factoren zijn er?

Bovenstaande voorbeeld is natuurlijk makkelijker dan gezegd dan gedaan. Er zijn meer dan 200 rankings factoren en zoekmachines geven dit niet zomaar prijs. Er zijn veel onderdelen die een rol spelen van het optimaliseren van je website voor zoekmachines, maar een vaste wetenschap is het nooit.

Als vuistregel kun je nemen dat zoekmachines waarde hechten aan gebruiksgemak voor de gebruiker bij het indexeren van websites. Is de informatie op een webpagina nuttig voor de gebruiker? Sluit het aan bij de zoekterm en geeft het ook daadwerkelijk antwoord op de vraag?

Een aantal van de belangrijkste ranking factoren voor 2019:

Een veilige webverbinding: Zoekmachines vinden het belangrijk dat er een veilige verbinding met de website gemaakt kan worden. Dit is te herkennen aan een ‘slot’ naast de URL in de zoekbalk. Ook is het te herkennen aan het begin van de URL. Een onbeveiligde website begint met http:// en een beveiligde verbinding met https://. De S geeft aan dat het veilig is.

Pagina snelheid:Een website die snel laadt voor de bezoekers wordt hoger weergegeven in de zoekresultaten. Door bijvoorbeeld zware afbeeldingen op een website te plaatsen wordt snelheid waarop de pagina geladen kan worden langzamer.

Toegankelijkheid voor meerdere apparaten: Een mobiele telefoon heeft een kleiner scherm dan een computer. Ditzelfde geldt voor een iPad of andere tablet. Websites die zich automatisch aanpassen aan verschillende apparaten worden beter gewaardeerd dan webpagina’s die dit niet doen.

Backlinks: Op een webpagina kan verwezen worden naar een andere webpagina. Dit worden backlinks genoemd. Dit is een van de belangrijkste ranking factoren voor zoekmachines. Een backlink wordt namelijk gezien als een soort ‘pluspunt’ of ‘stem’ voor de website waarnaar gelinkt wordt. Hoe meer backlinks naar een website hoe beter deze website blijkbaar is voor de lezer. En hoe beter voor de lezer, hoe beter de zoekresultaten zullen zijn.

Zoekwoorden: Zoekwoorden zijn natuurlijk ook erg belangrijk. Een pagina wordt ‘gecrawld’ door de ‘web crawler’ en deze indexeert de pagina’s. Zoek jij op ‘kleren kopen’? Dan moet hier natuurlijk een pagina bij horen waar je kleren kunt kopen. Het is dan ook logisch dat dit zoekwoord op de betreffende pagina aanwezig is.

Organische en betaalde zoekresultaten

Organische zoekresultaten zijn de zoekresultaten die weergegeven worden door zoekmachines zonder dat hiervoor betaald wordt. Dit is de methode die hierboven beschreven wordt, namelijk SEO. Door pagina’s juist in te richten en rekening te houden met de ranking factoren wordt een pagina geïndexeerd door de zoekmachines en weergegeven. Al het verkeer dat een webpagina op deze manier binnen krijgt wordt organisch zoekverkeer genoemd.

Zoals gezegd is het ook mogelijk om direct vragen te stellen aan een zoekmachine. Bij concrete vragen kan de zoekmachine een concreet antwoord opzoeken en direct weergeven tussen de zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat het antwoord in een keer duidelijk is en hierdoor hoeven gebruikers niet meer te klikken op een specifieke pagina om het antwoord te vinden. Dit wordt een Featured snippet genoemd.

zoekresultaten in de zoekmachine
Zoekresultaten in de zoekmachine

Betaalde zoekresultaten

Betaalde zoekresultaten zijn de resultaten die weergegeven worden in een zoekmachine waarvoor zoals de naam al zegt betaald is. Op bovenstaande afbeelding is een duidelijk onderscheid te zien tussen organisch verkeer en betaald verkeer.

Op sommige termen wordt in een zoekmachine geadverteerd. Hiermee verdienen de zoekmachines geld, want het indexeren van het internet is natuurlijk erg duur. Deze betaalde zoekresultaten worden bovenaan de pagina weergegeven. Dit betekent dat ze direct in het oog springen bij iemand die zoekt op een bepaalde term.

Voordelen online adverteren

Het voordeel van online adverteren ten opzichte van adverteren op televisie of iets dergelijks is de controle die je hebt. Je kunt adverteren op specifieke zoekwoorden waarvan je weet dat mensen geïnteresseerd zijn in je producten.

Heb je een klerenwinkel? Dan adverteer je op de term ‘kleren kopen’. Mensen die hier naar zoeken zijn automatisch al geïnteresseerd in het kopen van kleren. Bij het adverteren op televisie kijken ook veel mensen naar je producten die er geen interesse in hebben.

Daarnaast wordt er bij online adverteren meestal alleen betaald per klik. Dus er hoeft niet afgerekend te worden wanneer iemand de advertentie ziet. Er hoeft alleen maar betaald te worden wanneer iemand daadwerkelijk op de advertentie klikt en dus je webpagina bezoekt.

Meetbaarheid online advertenties

Al deze kliks zijn meetbaar via het online kanaal. Het is dus precies te zien hoe goed een advertentie presteert. Levert een advertentie weinig op? Dan vervang je deze. Het is altijd nog maar de vraag hoeveel een tv reclame opbrengt, dit is namelijk veel moeilijker te meten.

Kosten voor het adverteren

De kosten die een bedrijf betaald om te adverteren in een zoekmachine verschillen enorm. Dit is afhankelijk van het product of bedrijf dat gepromoot moet worden. Betaalde zoektermen voor een product met een lage marge bijvoorbeeld zijn lang niet zo duur dan producten die veel opleveren.

Dit komt doordat er geboden kan worden op een bepaalde zoekterm. Kort gezegd betekent dit het volgende: Bedrijf A betaald €1 per klik en staat bovenaan de pagina. Bedrijf B wil hier eigenlijk staan, dus stelt het bod in op €2 om zo hoger in de betaalde zoekresultaten weergegeven te worden.

Hoe meer een product oplevert, hoe hoger de boden voor een bepaalde zoekterm worden. Het heeft geen zin om €2 voor een zoekterm te betalen als één product maar €0,50 oplevert. Dan zou je, zelfs als iedereen die op je advertentie klikt een product koopt, nog steeds verlies maken.

Voordelen dure zoektermen

Met bedrijven of producten die meer opleveren kan het natuurlijk uit om een hoger bod in te stellen. Enkele voorbeelden hiervan zijn:

  • De term: ‘Direct online autoverzekering afsluiten’ kost tussen de €22,07 en €67,81 per klik
  • Voor de term: ‘Slotenmaker Amsterdam’ wordt tussen de €10,60 en €37,86 betaald per klik
  • De term ‘Auto vergelijkingssite’ wordt tussen de €0,33 en €66,30 betaald per klik
  • De term ‘beste internet casino’ kost gemiddeld tussen de €2,18 en €160,3 per klik

Zoals je kunt zien zijn dit producten die of eenmalig veel geld opleveren of maandelijks een bedrag binnen kunnen brengen. Voor deze producten is het dus logischer om meer te betalen per klik (= potentiële klant naar je site) dan voor een product dat je eenmalig een klein bedrag oplevert. Dit is de voornaamste manier waarop zoekmachines geld verdienen.



Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *